NIATKAN

SARANG BURUNG WALIT

Mutiara Hadis dan Al-Quran

Zaid bin Thabit melaporkan,

“Sesiapa menjadikan dunia itu sebagai puncak tujuan, maka Allah akan cerai-beraikan urusannya. Allah akan jadikan kefakiran itu ada di depan dua matanya. Dan dunia itu tidak akan datang kepada, melainkan apa yang Allah tuliskan. Dan siapa menjadikan akhirat sebagai tujuan. Allah akan satukan urusannya. Dan Allah akan jadikan kecukupan di hatinya. Dan dunia itu akan datang kepadanya walaupun dia tidak mengharapkan.”

Hadith Sahih : Ahmad, Ibnu Majah, Ibnu Hibban, Darimi dan Baihaqi





Dari Abu Khalid (Hakim) bin hizam r.a. berkata, Rasulullah saw bersabda , Penjual dan pembeli keduanya bebas belum terikat selagi mereka belum berpisah maka jika benar dan jelas keduanya, diberkahi jual beli itu tetapi jika menyembunyikan dan berdusta maka terhapus berkah jual beli itu."
(Bukhari - Muslim)




Dari Sa'ad bin Abi Waqqash r.a. berkata: Rasulullah saw menengokku pada haji wada' dari
cekaman suatu penyakit yang hampir saja merenggut nyawaku lalu aku berkata, "Ya
Rasulullah, sebagaimana engkau lihat, penyakitku ini cukup berat sedangkan aku adalah orang
yang berharta dan tidak ada ahli warisku kecuali seorang anak perempuanku. Bolehkah aku
bersedekah dengan dua pertiga dari hartaku?" Rasulullah saw menjawab, "Jangan" Aku
berkata, "Bagaimana kalau separuhnya?" Rasulullah menjawab, "Jangan, sepertiga saja dan
sepertiga pun sudah cukup banyak. Sesungguhnya jika eangkau tinggalkan ahli warismu dalam
keadaan kaya raya adalah lebih baik daripada engkau tinggalkan mereka dalam keadaan
kekurangan meminta-minta kepada manusia. Dan tidaklah engkau mengeluarkan suatu
pembelanjaan dengan menuntut keridhaan Allah melainkan engkau akan diberi pahala
karenanya hingga sesuap makanan yang engkau suapkan ke mulut istrimu."

(Bukhari - Muslim)

Selasa, 26 Oktober 2010

Burung Walet di Bangi

Assalamualaikum.

Mecten telah mengadakan satu survey dan testing bunyi di Bandar Seri Putra Bangi. Ramai orang melayu pernah bertanya saya, di Bangi ada tak burung walit. Saya kata banyak sekali. Mereka bertanya saya kenapa tiada rumah burung di bangi. Saya kata sebab orang melayu tidak tahu tentang kebaikan bisnes ini.

Kalau diperhatikan betul-betul, memang banyak sekali koloni burung walit di sini. Cuma mungkin tiada keberanian orang-orang melayu untuk membina rumah burung seperti orang-orang cina yang membuka rumah burung di Kajang termasuklah di tengah-tengah bandar kajang.

Bak kata pepatah melayu siapa cepat dia dapat.

Azmir Affendi

0133407323